صفر تا صد یک دانشجو

کاری از بچه های نساجی دانشگاه یزد

صفر تا صد یک دانشجو

کاری از بچه های نساجی دانشگاه یزد

** مطمئن ترین روشِ کشتن خلاقیت در سازمان، تنبیه کارکنانی است که روشهای جدیدی را آزموده و با شکست مواجه شده اند.

** تشویق حس کنجکاوی : کارآفرینان و کارکنان مربوطه باید مداوماً از خود سؤالات ”چه میشود-اگر“ پرسیده و نگرش ”شاید

ما میتوانستیم...“ را تشویق کنند. انجام این کار به آنها امکان میدهد تا فرضیههایی که منجر به محدود شدن خلاقیت میشود را از بین ببرند.


6-1-5-2 : تغییر منظره ها به صورت دوره ای: محیط فیزیکی که انسان ها در آن کار می کنند تأثیر زیادی بر سطح خلاقیت آنها دارد .

اتاقکهایی که در داستان های فکاهی دیلبرت مشهور شده اند می توانند منجر به رانده شدن خلاقیت از محیط کار شوند . تبدیل یک فضای اداری

مرسوم- حتی به همراه اتاقک های آن - به مرکز خلاقیت چندان مشکل یا پرهزینه نیست . پوشاندن دیوارهای بیروح و کسلکننده با پوسترهای

خندهدار، عکس ها، نقاشی های دیواری یا سایرکارهای هنری ، افزودن جلوه های رنگی و قرار دادن گیاهان زنده در محیط کار می تواند منجر به زنده

شدن محیط ک ار و بهبود خلاقیت شود . هنگامی که مایکل ساچز، مؤسس شرکت اس جی، یک شرکت مشاوره ای در زمین ۀ خدمات بهداشتی ،

جلسات بازرگانی عادی خود را برگ زار می کند، گروه را در سالن کنفرانس دفتر مرکزی شرکت واقع در اوانْستون در ایالت ایلینویز جمع می کن د. با

این وجود، هنگامی که او نیازمند راه حلی خلاقانه بوده یا درصدد تشویق نوآوری است، تیم خود را به خارج از این مکان در ”کاتالیست رنچ“ می برد

که یک مکان منحصر بهفرد در مرکز شهر شیکاگو است . دیوارهای این اتاق با رنگهای درخشان، طراحی عالی و برگههای کاغذ پوشانده شده اند .

وسایل مست قر در این سالن دارای رنگ های متنوعی بوده و تابلو و ماژیک به وفور در آن یافت می شود. نور طبیعی این فضا را پوشانده و تیم هایی

از کارکنان می توانند از فشار محیط اداری آزاد شده و احساس راحتی زیادی نمایند . این امر منجر به آزاد شدن جریان خلاقیت آنها خواهد شد. حت ی

در صورتی که رفتن به یک مکان خارج از شرکت امکان پذیر نباشد، کارآفرینان میتوانند با برگزاری جلسات و تمرینهای کوتاه و خندهدار خلاقیت

را تشویق کنند. این تمرینها به گونهای طراحی میشود که شرکتکنندگان را تشویق به تفکر خلاقانه میکند.


: ارائۀ حمایت : کارآفرینان باید ابزار و منابع مورد نیاز خلاقیت را در اختیار کارکنان قرار دهند . زمان یکی از ارزشمند ترین منابع

است. شرکت مشاوران کمبر یج، شرکتی که محصولاتی را برای مشتریان در پنج صنعت فراهم می کند، به کارکنان اجازه می دهد تا بخشی از زمان

خود را صرف کار روی ”پروژههای کوچک “ نمایند که از نظر آنها لذت بخش بوده و به اعتقاد آنه ا، دارای تواناییهای بالقوهای است. علاوه بر این،

شرکت مذکور ده درصد از درآمد سالیا نۀ خود را صرف تأمین سرمایه برای شرکت های وابستهای میکند که بر اساس ایدههای کارکنان شکل می -

گیرند. اگر این شرکت ها موفق شوند کارمندان مذکور اجازه ادارة آنرا یافته و از منافع آن سود می برند (البته کمبریج نیز در آن سهیم است). اگر این

شرکت با شکست مواجه شود، کارمند به شغل قبلی خود بازگشته و شرکت آنرا به عنوان زیان ثبت میکند. کارآفرینان باید به خاطر داشته باشند که خلاقیت غالباً نیازمند مراحل خاصی بوده و باید به کارکنان اجازه دهند تا مبادرت به ”رویاپردازی“ کنند که یکی از بخش های مهم فرآیند

خلاقیت به حساب میآید.


13-1-5-2 : پاداش به خلاقیت : کارآفرینان می توانند خلاقیت را با پاداش دادن در هنگام بروز آن تشویق کنند . پاداشهای مالی می توانند

عوامل انگیزشی مؤثری در زمین ۀ رفتارهای خ لاقانه باشند ولی پاداش های غیرمالی مثل تمجید، شناسایی در جمع و برگزاری جشن معمولاً انگیزه -

های قویتری برای خلاقیت به حساب میآیند.

شرکت ارتباطات دیجیتال

شرکت ارتباطات دیجیتال، یک شرکت کوچک  ارائه کنندة تکنولوژیهای پیشرفتۀ بیسیم، مبادرت به شناسایی و تقدیر از کارکنانی می کند که دارای

اختراعاتی هستند که امکان دریافت ”حق الاختراع“ روی آنها وجود داشته و این کار را با استفاده از سهام، جوایز نقدی و یا ارائۀ تقدیرنامه در ضیافت ناهار

انجام میدهد. سیستمِ پاداش مذکور کار خود را کرد. ظرف دو سال، تعداد درخواستهای ثبت اختراع این شرکت پنج برابر شد!


رئیس یکی از مدارس متوسطه در اور گنُ از خلاقیت خود برای حل یک مسأله استفاده نمود . دختران برای اذیت کردن، رژ لبهای خود را به دستشویی برده،

در آنجا آرایش کرده و سپس لب های خود را روی آینه فشار میدادند. در نتیجه، دهها جای رژ لب چسبنده روی آینه وجود داشت که پرسنل نگهداری و

خدماتی ب اید آنها را پاک می کردند. رئیس مدرسه ، دختران را به دستشویی دعوت کرده، در آنجا مشکل را توضیح داده و زمان و هزین ۀ روزانۀ مربوط به

تنظیف آینه ها را به آنها متذکر شد . سپس از کارگر خدماتی خواست تا به آنها نشان دهد که تمیزکردن یک رژ لب تا چه حد مشکل است. پس از آن، او یک

برس دسته دار بلند برداشت، آنرا در توالت فرو کرده و شروع به تمیز کردن آینه با آن نمود . از آن زمان به بعد، هیچ جای رژ لبی روی آینه های دستشویی

دختران دیده نشد





نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی