صفر تا صد یک دانشجو

کاری از بچه های نساجی دانشگاه یزد

صفر تا صد یک دانشجو

کاری از بچه های نساجی دانشگاه یزد

حمید امیر مالک HA؛ می‌خواهم در صنعت پوشاک ایران انقلاب کنم

چندی پیش خبری در گوشه و کنار طنین‌انداز شد: ثبت جهانی برند حمید امیر. تصور قرار گرفتن نام یک برند ایرانی در کنار نام‌های آشنایی چون زارا، لویی ویتون، پیر گاردین و گوچی و شاید ورود یک بیژن جدید به عرصه مد آن قدر فریبنده بود که من را بر آن داشت با محمد حمید امیر بنیان‌گذار و مالک برند HA گفت‌وگویی داشته باشم.

چندی پیش خبری در گوشه و کنار طنین‌انداز شد: ثبت جهانی برند حمید امیر. تصور قرار گرفتن نام یک برند ایرانی در کنار نام‌های آشنایی چون زارا، لویی ویتون، پیر گاردین و گوچی و شاید ورود یک بیژن جدید به عرصه مد آن قدر فریبنده بود که من را بر آن داشت با محمد حمید امیر بنیان‌گذار و مالک برند HA گفت‌وگویی داشته باشم.

لطفا کمی درباره پیشینه کاری خود توضیح بدهید؟
خانواده ما به صورت سنتی در کار فروش پارچه بودند و من به نوعی بچه بازار تهران هستم. این بود که تصمیم گرفتم کسب و کار خانوادگی را ادامه بدهم و در صنعت پوشاک، حرکت ویژه‌ای انجام بدهم. برادرم علیرضا امیر هم در این زمینه من را همراهی کرد و تمام بارهای کاری شرکت را در زمینه برندینگ به دوش کشید. من علاوه بر فعالیت در حوزه پوشاک، رییس فدراسیون جهانی کشتی در کمربند آلیش هم هستم و این ورزش را بعد از شانزده سال دوباره وارد ایران کردم. تنها ایرانی هستم که در هیات رییسه یک فدراسیون جهانی عضویت دارم. به علاوه، عضو کمیته اجرایی کشتی‌های سنتی فیلا هم هستم. در سال 2012 مرد سال کشتی‌های سنتی جهان شدم و در کشتی‌های سنتی مدرس ویژه فیلا هستم. به عنوان سفیر صلح کمیته اجرایی کشتی‌های سنتی در جهان هم فعالیت می‌کنم.

برای رسیدن به جایگاه فعلی چه مسیری را طی کردید؟
من مدت‌ها در زمینه کیف، کفش، کت و شلوار و عطر و ادکلن فعالیت کرده‌ام که با مارک HA وارد بازار شده است. پس از مدتی تصمیم گرفتم که برند حمید امیر را در انگلستان ثبت جهانی کرده و تکنولوژی‌های لازم برای گسترش فعالیت خود را وارد کشور کنم. یکی از تکنولوژی‌هایی که از کشور سنگاپور به ایران آوردم، تکنولوژی پرو دیجیتالی است. از طریق این تکنولوژی تمام اندازه‌گیری‌ها و ترسیم الگوها به صورت کامپیوتری انجام شده و پارچه به کت و شلوار تبدیل می‌شود. نوآوری دیگر ما راه‌اندازی کلینیک پوشاک است که تعدادی از متخصصین در آن حضور پیدا می‌کنند و با بررسی روانشناختی مراجعه‌کنندگان به آنها در زمینه رنگ، مدل و سایز لباس مشاوره می‌دهند. علاوه‌ بر این، کارخانه ما در شهرک خوارزمی تهرانسر تاسیس شده و آماده فعالیت است. منتظر هستیم که طی مراسمی با حضور مسئولین دولتی این کارخانه را افتتاح کنیم. ترجیح ما این بود که سال 91 به پایان برسد و فعالیت خود را به طور رسمی در سال 92 آغاز کنیم.

چطور شد که به فکر ثبت جهانی برند HA افتادید؟
آقای بیژن همیشه به من توصیه می‌کرد که به جای گرفتن نمایندگی برندهای خارجی، برند خاص خودم را ثبت کنم تا کسی نتواند از آن سوء استفاده کند. به اعتقاد من ایرانی‌ها شایسته بهترین‌ها هستند. فرهنگ و پوشاک ایرانی از قدیم‌الایام در دنیا مطرح بوده و الهام‌بخش بسیاری از طراحان بزرگ قرار گرفته است. قصد من این است که در سال تولید ملی، پوشاک ملی ایران را عرضه کنم. پوشاک حمید امیر قرار است به لحاظ طراحی و برندینگ به عنوان پوشاک ملی معرفی شود و در همین راستا ثبت جهانی آن هم انجام شده است.

در چه مناطقی شعبه دارید؟
شو روم‌های ما در کیش، قشم، ورودی چالوس و آمل و پاسداران واقع شده است.

تا به حال چه نوع تبلیغاتی را سازماندهی کرده‌اید؟
ما علاوه بر تبلیغات محیطی، در نشریات مختلفی تبلیغات داشته‌ایم و در کنفرانس‌ها و همایش‌های متعددی حاضر شده‌ایم. چندی پیش در سمینار مدیریت راهبردی کسب و کار که توسط موسسه آموزشی ماهان برگزار شد، به عنوان مدیر شایسته انتخاب شدم.

در زمینه کاری خود با چه چالش‌هایی مواجه هستید؟
مدتی پیش ما یک کارخانه نساجی را در اصفهان خریداری کردیم تا پارچه مورد نیاز خود را تامین کنیم؛ اما به دلیل رکود اقتصادی و دست‌درازی کشورهایی مثل چین به این صنعت، با مشکل مواجه شدیم. ما با تمام کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، اتمام حجت کردیم که تا پایان سال 91 فعالیت‌های وارداتی خود را از چین متوقف کنند. من به همراه مدیران برندهایی چون هاکوپیان، مقدم و ... دست به دست هم دادیم تا اجازه ندهیم پوشاک خارجی وارد کشور شود و تولید فقط داخلی باشد. تصمیم داریم اتحادیه برنددارهای ایران و ایرانی‌های مقیم کشورهای خارجی را راه‌اندازی کنیم. طرح توجیهی این موضوع آماده شده و توسط اصناف در دست بررسی است. می‌خواهیم در این اتحادیه، کلیه برندهای ایرانی را ثبت کنیم تا هیچ کس نتواند تقلب کرده و فعالیت‌های برند دیگری را تقلید کند. با این که این مساله هنوز فقط در حد یک طرح است، 16هزار متقاضی داشته‌ایم و مدیران ایرانی استقبال خوبی از این امر داشته‌اند. اکثر تولیدکنندگان بنام معتقدند که در این صورت دغدغه‌های آنها کمتر شده و انگیزه‌‌هایشان برای فعالیت بالا می‌رود؛ چرا که می‌دانند کسی جز خودشان و فرزندان‌شان از حاصل تلاش آنها بهره‌برداری نخواهد کرد و تمام سوء استفاده‌ها پیگرد قانونی خواهد داشت. من چندین ماه است که باقی کارهایم را کنار گذاشته‌ام و فقط همین قضیه را پیگیری می‌کنم. در صورت به نتیجه رسیدن این طرح، ایرانی‌ها هم مانند سایر نقاط دنیا می‌توانند اطمینان داشته باشند که کسی نمی‌تواند تکنولوژی، طراحی و ایده‌های آنها را بدزدد. البته در ازای این حمایت دولتی، حق استفاده از برند و نمایندگی باید به دولت پرداخت شود؛ مساله‌ای که در سایر کشورها در قالب مالیات جای می‌گیرد. اگر اتحادیه برندهای ایران راه‌اندازی شود، از نظر قدرت مالی و اجرای از تمامی اتحادیه‌ها سرتر خواهد بود.

پس می‌توانیم امیدوار باشیم که در آینده نزدیک حضور چشمگیر برندهای ایرانی در عرصه پوشاک را ببینیم؟
پوشاک در کشور ما صنعتی است که برای موفقیت بیش از سایر صنایع به برندینگ نیاز دارد. مردم ممکن است در زمینه صنایع غذایی به برندینگ و تبلیغات مختلف شرکت‌ها بی‌توجه باشند، اما در زمینه انتخاب پوشاک حتما به برند توجه می‌کنند. 83 درصد از برندهای مشهور دنیا در حوزه پوشاک فعال هستند و مواد غذایی، صنعتی و پزشکی در رتبه‌های بعدی جای می‌گیرند. مردم برای حضور در مجالس اجتماعی، کاری و خانوادگی به پوشش مناسب نیاز دارند و لباس معرف شخصیت فرد است. برندهای ایرانی با کمی توجه به این امر می‌توانند توجه بازار مصرف داخلی را به خود جلب کنند. زمانی مد در کشور ترکیه تعیین می‌شد؛ چرا که در سال‌های جنگ، مردان ترک با زنان اروپایی ازدواج کرده و از این طریق، تکنولوژی مد را به ترکیه وارد کرده بودند. اما چندین سال است که مد و طراحی لباس ایرانی جایگاه خوبی در منطقه پیدا کرده است. در حال حاضر شوهای لباس و آکادمی‌های مد در کشور ما وجود دارد و نسبت به سال‌های اخیر، پیشرفت خوبی داشته است. اگر کلیه این فعالیت‌ها در قالب یک اتحادیه و مجمع انجام شود، در آینده نزدیک انقلابی را در صنعت پوشاک شاهد خواهیم بود.

خبرنگار: مریم عربی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی