مشکل اساسی در استفاده از کارت ویزیت این است که اغلب کارتهای ویزیت ارائه شده به مشتریان بعد از چند دقیقه به جایی بهتر از سطل آشغال راه نمی یابند. این اتفاق عجیبی نیست. خود شما هم با اغلب کارتهای ویزیت دریافتی همین کار را می کنید. افراد بانفوذ و مهمتر، تعداد کارت ویزیتهای بیشتری دریافت می کنند و چون امکان بایگانی و نگهداری همه کارتها برایشان میسر نیست، در اولین فرصت خود را از شر کارتها خلاص می کنند.
شاید برای شما هم پیش آمده که بعد از گذشت مدتی به اطلاعات یکی از شرکای تجاری یا تامین کنندگانتان احتیاج پیدا کنید ولی چون کارت ویزیت آن فرد را دور ریخته اید برای برقراری تماس با مشکل مواجه شده اید. مطمئن باشید این داستان تکراری برای برخی از مشتریان شما هم اتفاق می افتد. حالا اگر آن مشتری از مشتریان مهم شما باشد این امر می تواند منجربه از دست دادن فرصتی مناسب شود.
راه حل چیست؟
برای از دست ندادن اینگونه فرصتها یک ابزار طلایی وجود دارد: ارائه کارت ویزیت ماندگار
تفاوت اصلی این دسته از کارت ویزیتها با سایر کارتها، استفاده مناسب از خلاقیت و خرج کردن کمی ذوق است. اگر کارت ویزیتی طراحی و تهیه کنید که با کارتهای متداول متفاوت باشد و عنصر خلاقیت به درستی در آن خرج شده باشد. مدت عمر کارت ویزیت شما افزایش خواهد یافت و این یعنی امکان بهره مندی بیشتر از فرصتها.
• قسمت پشت کارت ویزیت خود را فراموش نکنیم
کارکرد قسمت رویی کارت این است که به مخاطبان بگوییم که ما که هستیم، چه میکنیم، و چگونه میتوان با ما در تماس بود.
مشکل اساسی گریبانگیر برخی کارتهای ویزیت این است که دیر یا زود روانهی سطل زباله میشوند اما چگونه میتوان جلوی این اتفاق را گرفت؟ همواره دلیلی محکم به مشتری بدهید که کارت شما را نگه دارد. برای مثال اگر فروشندهی موادغذایی هستید، میتوانید یک جدول کالری شمار را در پشت کارت خود قرار دهید و یا اگر فروشندهی سیستمهای امنیتی هستید میتوانید شماره تماسهای ضروری را درج کنید. مشتریان به اطلاعات ارزشمند احترام میگذارند و آن را لایق سطل زباله نمیدانند.
البته این توصیه برای مدیران بنگاههای اقتصادی مناسب نیست، بلکه آنها بهتر است در یک سوی کارت از زبان فارسی و در سوی دیگر همان موارد را به زبان انگلیسی بیاورند. در هنگام تحویل کارت ویزیت به طرف مقابل از هر دو دست استفاده کنیم که ادب و احترام بیشتری را به ایشان منتقل میسازد.
کارت ویزیت طرف مقابل را هم با دو دست بگیریم و با احترام آن را پس از مطالعه در جیب کت یا پیراهن قرار دهیم. چرا که جای کارت کسی که سبب ادامه جریان کسب و کار ما میشود روی قلب ما است. خانمها نیز میتوانند از آلبوم مخصوص کارت ویزیت یا جاکارتیهای شکیل که در بازار موجود است استفاده کنند.