منابع و شیوه مطالعه صحیح درس مدیریت بازاریابی
نحوه خواندن درس بازاریابی در آزمون ارشد مدیریت:
مهمترین منبع طرح سوال کنکور کارشناسی ارشد برای این درس کتاب مدیریت بازاریابی معروف به کتاب سه استاد و کتاب فیلیپ کاتلر است و این دو کتاب حجم بسیار زیادی دارند که به همین دلیل به داوطلبان عزیز توصیه نمی شوند .
منابع پیشنهادی برای درس مدیریت بازاریابی به شرح زیر است:
1-اصول مدیریت بازاریابی-فیلیپ کاتلر(این منبع برای داوطلبانی است که می خواهند مطالب را به صورت کاملا مفهومی یاد بگیرند)
2-کتاب بازاریابی سه استاد-انتشاارات سمت(تا حد زیادی برگرفته از مطالب کتاب کاتلر است اما از حجم بسیار کمتری برخوردار است و خواندن حتما توصیه می شود).
3-DLM ترکیبی از منابع موجود در بازار می باشد-خواندن DLM قبل از آشنایی با مفاهیم اولیه توصیه نمی شود-داوطلبانی که با روش G5 ارتباط برقرار می کنند می توانند از این منبع استفاده کنند.
2000-4 تست.در کنار تسلط به تست های 15 سال اخیر کنکور سراسری مدیریت بازاریابی جهت تثبیت هر چه بیشتر مطالب استفاده از کتاب 2000 تست توصیه می شود.
درس بازاریابی در کنکور مدیریت از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا معمولا داوطلبان در این درس درصد های بالای 50 درصد کسب میکنند و درصد زیر 50 میتواند یک داوطلب را از رقابت برای کسب رتبه زیر 100 محروم کند .
بازاریابی یکی از شیرین ترین دروس رشته مدیریت است که البته این ویژگی را هم دارد که بسیار فرار بوده و در صورتی که داوطلب مطالعه مداوم نداشته باشد مطالب خوانده شده به مرور از ذهن پاک میشود و در روزهای آخر برای داوطلب ایجاد استرس میکند که باعث تاثیر منفی در سایر دروس میشود . اگر داوطلبی بتواند این درس را در برنامه روزانه خود جای دهد و هرروزبین 30 تا 60 دقیقه مطالعه مفید داشته باشد در این درس مشکلی نخواهد داشت و میتواند روی این درس به عنوان یکی از دروس استراتژیک خود حساب کند .
نحوه مطالعه و تست زنی درس بازاریابی با سایر دروس که به صورت محاسباتی هستند متفاوت است ، در این درس داوطلبان نباید بلافاصله بعد از مطالعه یک فصل به سراغ تستهای آن رفته زیرا این درس باید در حافظه بلند مدت تثبیت شود و اگر داوطلب بلافاصله بعد از مطالعه شروع به تست زدن کند باعث اعتماد به نفس کاذب خواهد شد حداقل زمان مناسب بین مطالعه یک مطلب و تست زدن حداقل 24 تا 48 پیشنهاد میشود .
یک خلاصه نویسی و نت برداری خوب در این درس در هفته ها و روزهای پایانی میتواند بسیار مفید باشد وباعث کاهش استرس در روزهایی پایانی میشود.
داوطلبانی که با فلش کارتها سازگاری دارند میتوانند برای این درس هم از فلش کارت استفاده نموده و در صورت شاغل بودن با درست چند فلش کارت که حاوی نکات مهم هر فصل است میتوانند در محل کار هم از وقت های مرده استفاده نموده و مروی هرچند اندک روی نکات مهم و کلیدی هر فصل داشته باشند .
برای تست زدن در این درس داوطلبان نیازی نیست تستهای مربوط به دانشگاه آزاد را بزنند و فقط تستهای دانشگاه سراسری و تالیفی کفایت میکند زیرا منبع کنکور در دانشگاه آزاد با سراسری متفاوت است و از رفرنسهای متفاوتی سوال طرح میشود .
به عقیده برخی از داوطلبین که اعتقاد دارند درس بازاریابی نیازی به کلاس ندارد که البته عقیده اشتباهی است شرکت در کلاس برای این درس مخصوصا برای داوطلبانی که رشته لیسانس آنها مدیریت نبوده و با این درس آشنایی چندانی ندارند میتواند بسیار مفید باشد و میتوانند سریعتر و با سرعت بیشتری با مفاهیم آشنا شوند .
تحلیل نمونه فصلهای بازاریابی :
فصل اول : فصل اول بازاریابی مربوط به کلیات و مفاهیم اصلی بازاریابی است و معمولا طراحان سوال این درس در کنکور تعداد قابل توجهی از سوالات را به این فصل اختصاص میدهند که معمولا سوالات این فصل سوالات روتین و ساده بوده و به همین دلیل این فصل از اهمیت بالایی برخوردار است . زمان پیشنهادی برای مطالعه این فصل برای بار اول دو هفته است ( بصوردت روزانه حداقل 30 دقیقه )
بازاریابی یکی از شیرین ترین دروس رشته مدیریت است که البته این ویژگی را هم دارد که بسیار فرار بوده و در صورتی که داوطلب مطالعه مداوم نداشته باشد مطالب خوانده شده به مرور از ذهن پاک میشود و در روزهای آخر برای داوطلب ایجاد استرس میکند که باعث تاثیر منفی در سایر دروس میشود . اگر داوطلبی بتواند این درس را در برنامه روزانه خود جای دهد و هرروزبین 30 تا 60 دقیقه مطالعه مفید داشته باشد در این درس مشکلی نخواهد داشت و میتواند روی این درس به عنوان یکی از دروس استراتژیک خود حساب کند .
نحوه مطالعه و تست زنی درس بازاریابی با سایر دروس که به صورت محاسباتی هستند متفاوت است ، در این درس داوطلبان نباید بلافاصله بعد از مطالعه یک فصل به سراغ تستهای آن رفته زیرا این درس باید در حافظه بلند مدت تثبیت شود و اگر داوطلب بلافاصله بعد از مطالعه شروع به تست زدن کند باعث اعتماد به نفس کاذب خواهد شد حداقل زمان مناسب بین مطالعه یک مطلب و تست زدن حداقل 24 تا 48 پیشنهاد میشود .
یک خلاصه نویسی و نت برداری خوب در این درس در هفته ها و روزهای پایانی میتواند بسیار مفید باشد وباعث کاهش استرس در روزهایی پایانی میشود.
داوطلبانی که با فلش کارتها سازگاری دارند میتوانند برای این درس هم از فلش کارت استفاده نموده و در صورت شاغل بودن با درست چند فلش کارت که حاوی نکات مهم هر فصل است میتوانند در محل کار هم از وقت های مرده استفاده نموده و مروی هرچند اندک روی نکات مهم و کلیدی هر فصل داشته باشند .
برای تست زدن در این درس داوطلبان نیازی نیست تستهای مربوط به دانشگاه آزاد را بزنند و فقط تستهای دانشگاه سراسری و تالیفی کفایت میکند زیرا منبع کنکور در دانشگاه آزاد با سراسری متفاوت است و از رفرنسهای متفاوتی سوال طرح میشود .
به عقیده برخی از داوطلبین که اعتقاد دارند درس بازاریابی نیازی به کلاس ندارد که البته عقیده اشتباهی است شرکت در کلاس برای این درس مخصوصا برای داوطلبانی که رشته لیسانس آنها مدیریت نبوده و با این درس آشنایی چندانی ندارند میتواند بسیار مفید باشد و میتوانند سریعتر و با سرعت بیشتری با مفاهیم آشنا شوند .
تحلیل نمونه فصلهای بازاریابی :
فصل اول : فصل اول بازاریابی مربوط به کلیات و مفاهیم اصلی بازاریابی است و معمولا طراحان سوال این درس در کنکور تعداد قابل توجهی از سوالات را به این فصل اختصاص میدهند که معمولا سوالات این فصل سوالات روتین و ساده بوده و به همین دلیل این فصل از اهمیت بالایی برخوردار است . زمان پیشنهادی برای مطالعه این فصل برای بار اول دو هفته است ( بصوردت روزانه حداقل 30 دقیقه )
فصل دوم :عنوان این فصل برنامه ریزی استراتژیک است که به عقیده بسیاری از داوطلبین این فصل سخت ترین فصل بازاریابی است زیرا مطالب این در بسیار شبیه به هم بوده و معمولا 2 الی 3 سوال در کنکور سهم این فصل است که به این فصل اختصاص داده میشود . برای این درس هم دو هفته مطالعه روزانه میتواند مفید باشد .
تعداد سوالات درس بازاریابی در کنکور مدیریت 20 سوال بود و در کنکور 93 به 15 سوال کاهش پیدا کرده است.که معمولا 70 درصدسوال بصورت روتین و ساده که معمولا عین سوال در متن منابع ذکر شده وجود دارد و 20 درصد سوالات بصورت نکته دار که داوطلبانی که این درس را بصورت عمیق مطلعه کرده باشند میتوانند به این سوالات جواب بدهند و معمولا 1 یا 2 سوال خارج از منابع ذکر شده از سایر مباحث بازاریابی مطرح میشود که داوطلب باید با توجه دانشی که از مطالعه بازاریابی کسب نموده و قدرت استدلال خود پاسخ دهد .
مجتبی اردستانی